Vegansk proteinpulver

Viser alle 2 resultater

Vegansk proteinpulver er specielt produceret til veganere. Det smarte ved vegansk proteinpulver, er at det kan hjælpe med at få dækket sit proteinbehov når man vælger en del fødevarer fra med proteinkilder.

Træner man hårdt, har hårdt fysisk arbejde, er Vegansk proteinpulver en mulighed der ligger lige til højrebenet. Der er mulighed for at få det med ærteprotein, sojaprotein og risprotein.

Disse er de mest almindelige. Dem der koster lidt mere og er lidt mere specielle er byggegræspulver og hamp proteinpulver.

Hvordan definerer man den bedste?

Det er en individuel holdning, men vi har gjort et forsøg på at lave en oversigt over de bedste produkter markedet. Nogle foretrækker ærteprotein frem for sojaprotein og risprotein. Alene af den grund kan det være svært sige præcis hvilken vegansk proteinpulver der er bedst.

Har man ikke nogen præference, kan man prøve de forskellige varianter og se hvilken eller type man bedst kan lide. Vegansk proteinpulver har i stor grad samme virkning som normalt Whey proteinpulver – der kan være forskel i forhold til smagen, hvis man ikke vælger den rigtige producent.

Der er også hamp og byggegræspulver, de er oftest dyrere, men varianter kan med fordel afprøves. Vi har en medarbejder der har prøvet forskellige varianter, og selv hans bedømmelse er også at de varierer rigtig meget imellem de forskellige produkter. Det er derfor meget forskelligt hvad man foretrækker på dagen.

Det kommer også meget an på varemærke, smag og hvor let det opblandes i vand. Personligt foretrækker vi og vores veganske medarbejdere, at blandingen ikke bliver for tyk når man opblander med vand.

Hvad din oplevelse er, og hvad du synes der er den bedste må du selv prøve dig frem til.

Som veganer kan du få protein naturligt

Proteinpulver er den hurtige og nemme løsning når du vil være helt sikker på at få dine protein behov dækket. Men almindelige plantebaseret mad inderholder langt mere protein end de fleste går og tror.

Er det kun sundt er leve vegansk

Man kan jo sagens være vegetar og spise usundt med masser af kulhydrater, sukker og fedt. Det er per automatik at man lever sundt bare fordi man ikke spiser de fødevarer der er ulovlige for veganere.

Liste med veganske fødevarer der indeholder protein

Tallet er antal gram protein pr. 100 gram:

  • Hørfrø 25,0
  • Jordnøddesmør 22,6
  • Gule ærter 22,0
  • Mandel 21,2
  • Pistacienød 20,6
  • Kikærter 20,4
  • Brune bønner 18,9
  • Sesamfrø 17,7
  • Valnød 14,3
  • Soltørret tomat 14,1
  • Pinjefrø 13,7
  • Hasselnødder 13,3
  • Havregryn 13,3
  • Fuldkornspasta 13,1
  • Fuldkorns grahamsmel 10,7
  • Hvedemel 9,6
  • Popcorn 9,6
  • Brune ris 9,0
  • Rugmel, groft 8,7

Vegansk proteinpulver kan fremstilles af mange forskellige proteinkilder. Det kan naturligvis ikke udvindes af mælk, som er den mest populære råvare til fremstilling af proteinpulver.

Vegansk protein bliver typisk fremstillet af en af nedenstående proteinkilder. Læs mere om de forskellige proteinkilder her.

Risprotein

Fremstilling af vegansk protein fra ris

Risprotein er fremstillet af de hele korn og er en komplet proteinkilde, der er yderst fordøjeligt.

Der er mange der har laktoseintolerance og derfor ikke kan optage mælkesukkeret laktose fra Valleprotein. Risprotein er en mulighed for dem, der har laktoseintolerance, men stadig gerne vil indtage et protein tilskud.

Risproteinpulver er et vegansk proteinpulver fremstillet af brune ris, som normalt kun findes i pulverform. Det står oftest i modsætning til vallepulver, som er fremstillet af mælkeprodukter, der kan forårsage fordøjelsesproblemer for nogle mennesker.

Normalvis er risprotein fremstillet på en måde, så du kan finde det både med og uden smagsvariationer.

Risprotein = kulhydrater?

Man tænker oftest på kulhydrater i forbindelse med, hvilket det også for størstedelen består af. Præcis som mange andre kornsorter, indeholder ris en del aminosyrer, der kan omdannes til proteiner.
Gennem en helt speciel omdannelsesproces, bliver brune ris behandlet med enzymer, der forårsager adskillelse af kulhydrater og proteiner. Disse enzymer anses for at være veganske, hvilket gør det optimalt hvis du lever vegansk.

Vegansk og gluten frit

Risprotein er let at fordøje og det er sammen med soja protein muligt at indtage som veganer. Nogle mennesker på glutenfri kost bruger også ris protein pulver, da det også er gluten fri.

risprotein og sojaprotein er vegansk

Smagen

Vegansk proteinpulver på ris har en enkelt ulempe, hvilket er smagen og konsisteren, som ikke kan hamle op med whey protein. Smagen er lidt bitter og nogle kan godt føle, at det giver en eftersmag i munden af pulveret.
Smagen kan nemt skjules, hvis man tilsætter risproteinpulveret til andre fødevarer eller drikkevarer.

Fordelen ved risprotein

Fordelen ved ​​denne veganske proteinkilde er, at næsten alle mennesker kan fordøje den. Denne form for protein er specielt egnet til folk med allergi, laktoseintolerance eller andre former for fordøjelsesproblemer.

Hvis man ønsker at undgå, at bruge animalske produkter foretrækker de fleste ofte dette protein. Sammenlignet med andre proteinpulverprodukter er ris er typisk billigere.

Mængden af ​​protein per portion varierer fra omkring 10 til 30 gram, afhængigt af mærke. Den samlede mængde kalorier er generelt mindre i risprotein end andre typer af proteinpulver. Det gør risprotein til en super god mulighed for folk, der forsøger at tabe sig.

Undersøgelser har vist, at endokrin-protein opnået fra brune ris også medvirker til at minimerer risikoen for hjertesygdomme.

Kan risprotein stå alene?

Ris indeholder ikke en komplet aminosyrerprofil, hvilket betyder at ris mangler nogle af de aminosyrer vi bliver nød til at få gennem kosten. En smart måde at gøre det på er ved at indtage andre proteinkilder som kød, bønner, fjerkræ eller fisk med flere.


Sojaprotein

Hvordan produceres sojaprotein?

Vegansk proteinpulver fra soja starter er et udtræk fra sojabønnen, som er fra en plante, der hovedsageligt dyrkes i den østlige del af Asien. Sojabønner er blevet dyrket i mange år som en billig proteinkilde, og i dag er udbredt i fødevareindustrien som et tilsætningsstof.

Typisk indeholder sojabønner 30% kulhydrat, 20% fedt og 36% protein. Under processen hvor sojaproteinet udvindes, fjerner man fedt og kulhydrater, så man udelukkende har den ønskede protein tilbage.

soya protein

Sojaprotein har kendetegn

Du har sikkert allerede hørt om, at plante og bælgfrugter er en god kilde til protein. Det er derfor sikkert ikke en overraskelse, at sojabønnen der tilhører bælgplanter kan forarbejdes til proteinpulver af høj kvalitet.

Sajoprotein minder lidt om Whey protein (valleprotein) både i konsistens og struktur. Selv om valleprotein er populært, er det ikke for alle.

Hvis du lever som veganer vil du ikke bruge Whey protein, da protein kommer fra mælk. Laktoseintolerante vælger ofte valleprotein fra, da den naturligvis i mange tilfælde indeholder spor af mælkesukker.

Derfor kan sojaprotein være et levedygtigt alternativ og kan være til stor gavn for alle fitness udøvere og sågar sports folk.

Sojaproteins fordele

Sojaprotein bruges ligeledes til vegansk proteinpulver og indeholder de essentielle aminosyrer, som kroppen har brug for. Desuden optages sojaprotein stort set lige hurtigt i systemet som Whey protein.

Det gør sojaprotein ideelt som kosttilskud efter træning til restitution og muskelopbygning. Effekten af sojaprotein ligger på niveau med valle protein. Sojaprotein er derfor et godt supplement til dem, som ikke ønsker eller kan tåle valle.

Sojaprotein indeholder et højt indhold af antioxidanter sammenlignet med andre proteinkilder. Det har den effekt at muskler ikke føles så ømme i dagene efter din fitness træning. Der ligger også undersøgelser der viser, at Sojaprotein kan forbedre din sundhed for hjertet.

Vær at være opmærksom på med sojaprotein

De fleste har en bekymring om at spise soja protein, grundet en frygt for at sojaprotein kan indeholde østrogener. Østrogen i for store mængder kan reducere testosteronniveauet hos mænd.

Den generelle konklusion fra flere eksperter er, at hverken sojaprotein eller deres indholds stoffer kan påvirke testosteronniveauet. Ligesom med mælk kan folk være allergiske overfor sojaprotein og bør vælge et andet vegansk proteinpulver. Disse mennesker bør holde sig væk fra soya protein og i stedet bruge andre proteinkilder.