Kreatin

Viser 1–20 af 30 resultater

Kreatin er produktet til dig, som gerne vil opbygge muskelmasse og forbedre din præstationsevne. Her finder du information om dette kosttilskud og hvoirdan du finder billig kreain.

Hvad er kreatin og hvordan virker det?

Kreatin er et stof, som dannes af amonisyrer inde i kroppen og fungerer som et hurtigt tilgængeligt energilager. I pulverform bruges kreatin som kosttilskud til træning.

Kreatin er monohydrat, som særligt kan have to positive effekter for sportsudøvere. Det kan give øget kapacitet ved korte og intensive træningsøvelser, hvilket kan være styrketræningsserier, som gentages. Derudover kan det give større muskler i forbindelse med styrketræning. Dette er blandt andet bekræftet af den norske professor, Truls Raastad. Hans rapport konkluderer at kreatintilskud kan have en væsentlig effekt på kroppen. Samtidig er konkluderes det dog, at 30% af befolkningen kun vil have lille eller ingen effekt af kreatintilskud, hvilket sandsynligvis skyldes at kreatinlagret hos de pågældende personer allerede er fyldt.

En normal kost indeholder cirka 1 gram kreatin om dagen, hvor de mest almindelige kilder til dette er rødt kød og fisk.

Sådan forbedrer kreatin præstationsevnen

Kreatin lagres i skeletmuskulaturen som kreatinfosfat og frigives når lagrene er fulde og behovet for energi er stort. Effekten er kreatin er dog kortvarig, men hvis man fylder sin kreatinfosfatlagre med kosttilskud, så vil denne effekt kunne forlænges. Effekten er dog klart bedst for de sportsudøvere, som udfører kote intensive øvelser med pause imellem. Således er det helt optimalt til den typiske fitnessstyrketræning.

Når man indtager kreatin, så binder muskelcellerne mere vand til sig, så de begynder at svulme. Dette giver cellerne ekstra stimuli, hvilket får dem til at vokse mere end de vil have gjort dette tilskud og særligt i begyndelsen af en træningsperiode.

Det anbefales, at man fylder sine lagre med 10-20 gram kreatin dagligt i en uge og derefter vedligeholder det med 2-5 gram om dagen.

Hvem bør anvende kreatin?

Cirka 12% af alle mandlige topatleter og 2% af kvindelige topatleter benytter sig af kreatintilskud, mens det er under 3% af den øvrige idrætsudøvere, som indtager dette. Kreatin er bedst anvendt hos dem, som har brug for styrke, eksplosivitet og stor muskelmasse, hvilket kan være ishockeyspillere, fitnessudøvere, styrkeløft med videre. Umiddelbart burde alle udøvere kunne mærke en forskel i præstationen med det samme, hvilket blandt andet giver sig udslag i øget vægt og større muskelmasse. Enkelte undersøgelser viser også, at tilskud kan være gavnligt for patienter, som har tabt muskelmasse i fobindelse med sygdom.

Ingen bivirkninger

Det findes ingen dokumenterede bivirkninger ved indtagelse af kreatin. Nogle varemærker hævder dog at deres patenterede kreatinformularer ikke giver bivirkninger, men dette er mest af alt udokumenterede skrøner af nogen typer af kreatin skulle give dette.

Billig kreatin

Hos Proteindeal.dk kan du sammenligne priser på de forskellige produkter hos en række danske online forhandlere. Du kan med fordel benytte billig kreatin, sålænge du tjekker at indholdet af kreatin i produktet ikke er lavere end øvrige produkter.